Pro rodiče(nejen) prvňáčků
Vážení rodiče,
Velice nás těší , že jste se rozhodli zapsat své dítě do prvního ročníku na naši školu. Máme zájem o dobrou spolupráci rodiny a školy, a proto Vám chceme poskytnout informace, které byste měli znát v průběhu zahájení školní docházky vašich dětí do základní školy.
1. Několik informací o škole
Škola vyučuje 1. až 5. ročník podle vzdělávacího programu ŠVP ZV –L-verze 2/2011. ŠVP byl v roce 2010 kontrolován ČŠI s kladným výsledkem. V závěru školního roku 2011/2012 v měsíci červnu proběhla na základní škole kontrola ze strany ČŠI. Závěry z této kontroly jsou uveřejněny na našich webových stránkách.
Jako základní škola chceme žákům poskytovat základní vzdělání, tj. naučit je dobře českému jazyku a matematice, poskytnout jim všeobecný přehled o ostatních oborech a v souladu se současnými trendy jim dát dobré základy jednoho cizího jazyka a seznámit je uživatelským způsobem s prací na počítačích. Ve škole se v letošním školním roce postupně obnoví školní informační centrum, které umožní žákům více se seznámit s výpočetní technikou. Důraz škola klade na mimotřídní aktivity nad rámec výchovně vzdělávacího standardu: kroužky a akce pořádané mimo vyučování.
Ve školním roce 2012/2013 zahájí škola po několika letech opět výuku v pěti samostatných třídách, tzn., že jednotlivé ročníky nebudou již spojeny.
Školu navštěvuje zhruba 70 žáků, kteří chodí do 5 tříd. Průměrná naplněnost je 14 žáků na třídu.
Školní družina má 1 oddělení, které navštěvuje 25 žáků (1. až 3. třídy), při malé naplněnosti i žáci 4. a 5. třídy.
Škola vyučuje anglický jazyk už od 3.třídy.
Škola má v současné době 4 zájmové kroužky, a to míčové hry, keramiku, lego a anglický jazyk
Ve škole pracuje 5 učitelů včetně ředitelky školy, 1 vychovatelka a 1 školnice.
K 30.6.2011 byl ukončen projekt pod názvem „Modernizace digitálního vzdělávání“ z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách, z legislativních důvodů, týkajících se odtržení obce od Nového Jičína. Tato administrativní záležitost způsobila škole i novému vedení obce nemalé komplikace. V současné době se již toto jednání blíží ke konci.
Škola se však i poté zapojila do nového projektu pod názvem „Moderní škola“. Projekt je již realizován od 1.6.2012. Finanční prostředky budou čerpány opět z evropských fondů. Cílem projektu je prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit zlepšení stavu počátečního vzdělávání na naší základní škole. Zkvalitnění a zefektivnění výuky bude dosaženo metodickým vzděláváním a podpůrnými kurzy pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů ve výuce. Rovněž bude obnoveno vybavení školy novými pomůckami.
2. Výuka v 1. třídě
Učební plán 1.třídy
Český jazyk 9 hodin
Matematika 4 hodiny
Prvouka 2 hodiny
Hudební výchova 1 hodina
Výtvarná výchova 1 hodina
Praktické činnosti 1 hodina
Tělesná výchova 2 hodiny
V první třídě lze vyučovat jednotlivým předmětům v blocích, menších časových celcích než jedna vyučovací hodina a jednotlivé řízené činnosti kombinovat a propojovat, ale při zachování celkové týdenní dotace pro jednotlivé vyučovací předměty.
Vyučování v 1. třídě začíná v 8,00 hodin a končí vždy v 11.40 hodin.
3. Školní družina
Ve škole pracuje školní družina . Školní družinu mohou navštěvovat podle zájmu rodičů žáci první třídy (někteří žáci chodí se školní družinou pouze na obědy do školní jídelny).
Školní družina má ranní i odpolední provoz:
6,30 – 7,40 hodin
11,40 – 15,30 hodin
Zápis do školní družiny proběhne při zahájení školního roku 2012/2013 u vychovatelky školní
4. Je vaše dítě připraveno na školu ?
- Společenské předpoklady
· je oblíbeno a přijímáno ostatními dětmi a nezaujímá agresivní nebo mučednický postoj, když musí čelit problémům, má kamarádský postoj k ostatním
· umí se rozdělit s ostatními, není sobecké
· je ochotno pomáhat doma i ve škole a je schopné plnit jednoduché úkoly
· je spokojené, když si hraje se skupinou přátel
· umí si zajistit své osobní potřeby, jako například umytí a osušení rukou
· když se nabízí nějaká nová činnost, je připraveno se zapojit
· pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit, je pozorné, poslouchá
· umí se přiměřeně rychle obléknout, použít WC se všemi hygienickými požadavky, svoje místo a věci udržuje v pořádku
- Fyzické předpoklady
· umí si poradit s knoflíky, zipy a tkaničkami
· má šikovné prsty, umí stříhat nůžkami, zvládne velkou tupou jehlu a nit, umí navlékat korálky, umí i jiné věci, které patří k manuální zručnosti
· umí chytit a hodit velký míč
· umí udržet rovnováhu, když jde po zídce nebo kladině
· umí poskočit
· umí chvilku poskakovat na jedné nebo na druhé noze
· není přehnaně nesoustředěné nebo apatické
· je schopno dosáhnout levou rukou na své pravé ucho a obráceně
- Psychické předpoklady
· umí hovořit o nějaké nedávné události či zážitku rozumně, s určitým stupněm plynulosti
· má rádo příběhy a je schopné je poslouchat bez přílišných projevů neklidu
· rozezná barvy a zná jejich názvy
· zná své jméno a příjmení, orientuje se ve své rodině, popř. zná adresu bydliště
· pamatuje si, o čem asi jsou jeho oblíbené pohádky
· správně vyslovuje, artikuluje a vytváří věty docela plynule
· umí nazpaměť některé dětské písničky a říkanky
· projevuje touhu číst a zajímá se o knihy a o vše, co se dá číst, kreslené příběhy mu také docela vyhovují
· zapojí se do her, které doma hraje s ostatními dětmi, když začne hrát novou hru, jedná podle instrukcí
- Spolupráce rodiny a školy
· jednotná výchova rodiny a školy
· každodenní rozhovor o školní práci
· důsledná kontrola pomůcek
· dohled při psaní domácích úkolů
· pravidelné návštěvy třídních schůzek
· při obtížích žáka spolupracovat s třídním učitelem a školním psychologem